tisdag 2 december 2014

Köp alltid ekologiskt




Många människor enklare skulle veta att de mår bättre fysiskt av att äta ekologisk mat men det är svårare att välja ekologiskt med begränsad ekonomi. Då kan man välja bort en del annat onödigt som man handlar för att kunna köpa bättre mat. Så jag tror verkligen att man genom medvetna val kan ändra sitt eget sätt att laga/äta mat och på så sätt kunna äta mer ekologiskt utan att det behöver bli jättemycket dyrare.


Min farmor levt ett längt liv cirka 104 år och han hade en stark, hälsosamt kropp eftersom han hade ätit goda grönsaker och frukt som odlade i sin egen bondgård direkt, han hade ätit också kött och kyckling ur djur som hade betat i samma bondgård, utan några kemiska ämnen. Min synpunkt är på den tiden fanns inte ekologiskt mat, utan det fanns goda och rena klimat och luft samt natur som all människor behöver för att leva och ha god hälsa utan att drabba av sjukdomar.


Jag tycker att det är viktigt som förälder att våga prioritera näringsrik mat, det vill säga grönsaker, frukt, ägg, fisk, kött, nötter och oljor. Hur mycket man köper ekologiskt måste bero på vilken ekonomi familjen har och vilket intresse man har. Jag personligen föredrar ekologisk mat, men jag har inte alltid råd att köpa den. Jag köper det som är billigt för säsongen och jagar extrapriser.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar