söndag 8 februari 2015

Självbiografi



Jag föddes år 1976 och växte upp i Bagdad som är en stad av mitt hemland Irak, tillsammans med mina tre bröder och min syster samt våra föräldrar. Jag avslutade min utbildning i mitt hemland för 16 år sedan och jag tog en examen i reglerteknik vid teknologi universitet. Mitt modersmål språk är arabiska men jag kan parata engelska för att när jag var barn studerade jag engelska och franska i min skola, så jag talar engelska ganska bra men jag glömde franska.

Mitt engelska blev bättre för att jag brukade titta på filmer och teveserie och lyssna till musik för många sångare. Jag kunde inte göra det med franska för att engelska var ett andra språk i mitt hemland, så jag kunde inte bättrar mig med franska.

Senare hade jag en chans att arbeta i ett företag och där använde jag engelska i mitt yrkesområde. I mitt arbete lärde mig många saker t. ex hur jag kan använda dator och nät, hur jag kan samarbetar med mina kollegor så jag hade fått en lite erfarenhet för tre år.

Senare gifte jag mig med en god man och fått två söner. Jag bestämde mig vara ledig från arbetet och tog hand om av min familj. Min man anmälde sig i Luleå universitet för att doktorera. Då flyttade jag men min familj från Irak och kom direkt till Luleå. På den tiden hade jag varit tänka på ett nytt liv som skulle vänta oss. Vi hade ett hopp att allting skulle vara bättre med människor, språk, kultur, natur och miljö.

Mina barn var små så jag stannade kvar hemma i två år med dem för att tar hand om dem. Jag pratade engelska när kontaktade med människor i affär och dagis. Jag brukade översätta ord som jag inte förstod, försökte läsa reklam tidningar men det var tråkigt. Efter mina barn gick till dagis hade jag tid för att studera svenska. Första gång pratade jag svenska kände jag stolthet av mig. Jag trodde inte att jag kunde göra det för att det var svårt på början. 

Jag pratar aldrig svenska hemma bara arabiska, så jag fortsätter studera svenska till nu för att vara bättre. På fritiden försöker jag läsa en bok och titta på barnkanalen på tv med barn. Min man har alltid uppmuntrat mig att prata svenska även i hemma. Vid flera tillfällen lagar jag mat eller bakar med ett nytt recept, då köpte han till mig en ny kokbok med svenska språk och den boken är jätte rolig för att det finns många goda recept att prova. Jag tycket att det är ett bra sätt att göra något som jag gillar och på samma gång min svenska blir bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar