söndag 8 februari 2015

Läslögg



Titel: Det fattas en tärning.
Författare: Johanna Thydell.

·         Vackra (s23)
Pappa tog ett djupt bloss, formade munnen rund (liknade Batman och Robin) och blåste. Jag skrattade när jag såg ringarna sväva upp flyg iväg mot himmelsmörkret.

Min kommentar 
Hon försöker koppla vad hon har sett med sina saker. Ett enkelt nåt kan skrattas henne för att hon är ett litet barn ännu, tvärtom en vuxen person som behöver en orsak för att skratta.

·         Kloka (s33)
Pappa hade varit med i ett band när han var ung och sa alltid att hans dotter absolut inte skulle växa upp med skitmusik som Lollo brukade lyssna på ”Kommersiella våpbrudar”.

Min kommentar
Pappa vill lära sin dotter att vänja hennes öron att lyssna på riktig musik som skulle påverkas om henne och kunna betrakta musik med sina tänkar och då skulle hon känna sig bekvämt och tillbringa roliga tider.

·         Roliga (s59)
Puck tycker att hajar är skittråkiga men det spelar ingen roll. Allt han säger är det intressantaste hon någonsin hört.

Min kommentar
Puck har gillat en Sångare så mycket och då vill hon förändra sina åsikter för hans skull. Hon känner sig som är viktigaste kvinna på festen för att Sångaren har valt henne.

·         Intressanta (37)
Säger Pucks mamma ”jag är faktiskt inte så jättebra i köket” men Puck säger ”Nej, det är du faktiskt inte” mest för att det är en rolig sak att säga, och för att Emanuel inte ska låta så ledsen.

Min kommentar
Mamma är jätte snäll och har starka moderskaps känslor och då ljuger hon för Emanuel skulle låta ledsen.

·         Spännande (s39)
Jag älskade min ministereo. Hela eftermiddagen och kvällen satt jag och lyssnade, bytte skivor, kollade in texterna till låtarna.

Min kommentar
Jag tycker att det är spännande när en lite flicka gör något som hon gillar att göra. Hon älskar sin pappa så mycket och anser honom som ett föredöme för henne så hon vill lära sig älska musik på samma sätt likadan sin pappa.

·         Överraskande (s39)
Då brukar han ta oss till McDonalds och säga att han är världens knäppaste pappa, Lollo log ”Fast det är han inte”. Han är bäst.

Min kommentar
Jag känner mig förvånad när jag har läst det. Hur kan en man, en pappa bruka bli full framför sina barn. Då hans personlighet skulle förändra till andra sämre personlighet. Jag tycker att Lollos pappa känner sig skuldmedveten nästa dag så han tog dem till McDonalds för att han visste vad det skulle glädja sina barn. Men den bilden av honom när han har varit full har det fortfarande funnit i deras minnen.

·         Störande (58)
Slutstation badrummet.
”Men kan vi verkligen vara här då” undrar Puck. ”Tänk om nån måste gå på toa?” Då får dem vänta och låser dörren bakom henne.

Min kommentar
Den Sångaren har inte respekterat för ändra personer. Det är själviskt beteende. Puck kund inte hindra honom och gjorde vad han sa och då tycker jag att hon har gillat honom och anser allt som han har gjort är rätt.

·         Skrämmande(s55)
För om du visste det skulle du veta att mordhota är att hota nån till döden och liksom inte att döda nån till döden.

Min kommentar
Det är konstigt och farligt att bara två små flickorna har tänkt av döden eller mordhota. Lollo har dåliga tankar för att hon ville ha tagit skada på andra flicka. Kanske har hon en psykologis problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar