torsdag 11 september 2014

Hur kan jag skriva en berättelse från några bilderna




Idag på skolan lärde jag mig med mina klasskamrater hur vi kan skriva en berättelse från några bilderna och min lärare Teresa  lärde oss hur vi kan änvände en bra strategi för ordförståelse .Jag tror att det är ett bra tänkesätt och det fungerade när vi läste en berättelse.

Några nya ord från berättelsen
·         Knarrar                 snön knarrar under fötterna – ‏يصرّ الثلج تحت الأقدام
·         Darrar                   يرتعش، يرتعد، يهتزّ
·         Stelnar till is        han stelnade till när han såg mig – ‏تَجَمَّد عندما شاهدني
·         Volanger              حاشية      rynkad tygremsa på klänning el. gardin
·         Bläck                      vätska som går att skriva med
·         Usel                       dålig, värdelös
·         Stuvbit                  restbit av tyg
·         Nystruken           släta till (med strykjärn) ny
·         Gnider                  gnida sig i ögonen – ‏فَرَك عينيه
·         Veck                      ثَنْية، تغضُّن، تجعُّد
·         Nålar                     nål och tråd – ‏إبرة وخيط  att sticka genom tyg med och ofta att sy med
·         Ålar                        åla sig fram i gräset‏زَحَف على الحشيش‏
·         Äng                        gräsmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar