måndag 29 september 2014

Reflektion av boksamtalet

Idag på boksamtalet berättade vi om Ombeni som hon var självisk att hon lämnade sina småsystrar hos rebellerna när hon fick en chans att fly. Hon kände att det var sitt fel och sin skuld var enorm, så hon blev aldrig fri.


jag tänker att hon leva i ett läger som är full av rebellerna med så svåra och hemska situationer och där finns många olika saker att hon tvingade att göra .Eftersom hon kände sig rädde och inte kunde orka med våldtäkten, bestämde hon rymma ensam och hon var förskräckt från rebellerna som skulle döda henne om de upptäckte att hon försökte rymma,då kunde inte hon rädda sina systrar.


Under samtalet var det andra åsikter som intresserade mig. någon elev tyckte att Ombeni hade en skuld för att hon tänkte bara på lillasyster Isabelle och det var hon som skulle kommit hit istället. Annan elev tyckte att Maua också hade en skuld att hon inte kunde kvar och rymde, då lämnade hon Isabelle ensam med rebellerna fastän hon blev galen och ett barn på nytt och hon kunde inte klara sig själv.


Det finns sorgliga händelser i den boken och vi diskuterade tillsammans vad hände, så Jag lärde mig hur jag kan skriva mina privata tanker och jag behöver att lyssna till andra eleverna för att veta alla åsikter.



jag lärde mig nya ord t. ex.:
kannibal: människoätare
slaktar kött riktning mot Mekka








1 kommentar:

  1. Det är intressant att läsa din reflektion och jag tycker att du visar att du kan skriva en reflekterande text.

    SvaraRadera